Pilonidalcysta

heter det när man får asont i häcken så man knappt kan gå, stå, ligga eller sitta. Om man ska välja något så var det att stå. Detta fenomen kan vem som helst få och det uppkommer för att några hårstrån väljer att växa inåt istället för utåt. Vet inte om alla pilonidalcystor sätter sig just i häcken, men min gjorde det iaf.

Började lite lätt som en öm punkt i svanskotan. Trodde att jag slagit i den. Men smärtan tilltog dag för dag. Efter en vecka började jag få det jobbigt ont när jag skulle sitta och även när jag skulle gå. Efter ytterligare några dagar upptäckte jag en stor röd svullnad mitt emellan skinkorna, just där ryggen slutar och rumpan börjar, och en bit neråt. Stenhårt och jätteont. Efter två veckor kunde jag inte fungera om jag inte knarkade panodil var femte timme.

Till råga på allt fick jag besök från Göteborg i helgen. Sämsta timingen ever. I lördags mådde jag så dåligt att jag låg i Ninas säng och bara kved. Hade ont i magen, mådde illa, var yr i huvudet och naturligtvis även i min svullnad. Upptäckte att min svullnad att spruckit och massa illaluktande var rann ut. Hon ringde till akuten som sa att vi kunde komma förbi klockan 18. Fick skjuta upp festen för en massa folk några timmar. Att sitta i en bil var inte det lättaste. Det gjorde ont konstant och så fort det var minsta ojämnhet ville jag bara skrika av smärta. Komma in och ur bilen var skitsvårt åxå. Well iaf.

Kom in på Järva Närakut i Rinkeby och fick recept på antibiotika och 1g:s Alvedon Forte som var så stora att jag mådde dåligt bara jag såg dom. Fick även en remiss till St Görans sjukhus dit jag skulle gå om det inte blev bättre efter två dagar. Eftersom att jag inte kunde gå de 20-30 metrarna till Apoteket från parkeringen, knappt kunde stå upp så fick Nina köra hem mig och hämta ut mitt knark och köpa mat och grejjer till mig. *ängel* Sen sa jag åt henne att ta med sig Rickard till Anchor så att de hade kul! Medan jag själv låg i mina smärtor med feber och såg på Gladiator.

Söndagen. Mådde mycket bättre. Trodde jag. Gick på stan, såg på bio med Rickard, Nina, Barba och Linus samt låg i kungsan på en gräsmatta och åt pommes frites med smältost från Max. Härlig dag. Men sen kom kvällen när helt plötsligt mina alvedon forte som skulle vara smärtstillande, helt enkelt inte längre funkade. AJ SOM FAN! Den natten var hemsk. Vaknade först vid två av en ohygglig smärta. Försökte få i mig en Alvedon forte med fick bara ner en halv. Alldeles för stora.. Det hjälpte inte alls. Hade en utväg, mina supermegastarkagroggy Citadon som jag tog. Dålig blandning mot Alvedon kände jag. Vaknade två timmar senare med en våldsam smärta i magen, men mindre i häcken. Stapplade mig upp och åt upp en halv gurka och pratade med de söta människorna från Uppsala och Sundsvall på World of Warcraft. Scape hade gått Apotekarlinjen och visste vad det var för grejjer jag hade fått och tipsade mig om att ta lite antibiotika och aldrig mer blanda Alvedon och Citadon. Kändes lite bättre och jag sov några timmar till.

Insåg att det inte skulle funka eftersom att jag vaknade med galen smärta igen och febern var nog ganska hög för jag hade svettats konstant i en vecka. Men det var ju den minsta saken. SMS:ade Nina och frågade om hon kunde köra mig till sjukhuset efter jobbet och som den ängel hon är så sa hon självklart ja. Vi kom dit vid halv fem och eftersom jag hade remiss slapp jag vänta så länge. Fick visa mitt sår för en undersköterska eller nåt som var jätterolig. Sen kom det bara fler och fler. En läkare sa att jag behövde opereras för annars skulle det aldrig gå bort. Kul. Så jag blev körd till avdelning 36, fick eget rum med tv. Inte illa. Nina stannade till 20.30 eller så. Jag fick reda på vad som skulle hända och jag somnade til ljudet av friidrotts-EM.

Klockan 22 blev jag uppväckt och nerkörd till operationshallen. Väl där fick jag vänta en timme för narkosläkaren fick åka på larm. Då fick jag reda på att HBK förlorade mot Öster. Vilken toppendag.. Verkligen. Till sist kom hon och jag skulle få den där ryggbedövningen. Det var inte roligt för hon började först att testa när jag låg ner. Det gick inte bra.. Tredje försöket var när jag satt upp och en sköterska tryckte ner mitt huvud och den andra tryckte ut min rygg. Och det gjorde så djävulskt ont så att det knappt fanns. Har fortfarande ont i ryggen. Sen vände dom mig på mage och började plutta på EKG-plattor, blodtrycksmätare, pulsmätare och en ny droppanordning för den första trillade ur under försöken med att få ryggbedövning. Sen var det väntan på kirurgen.. 20 minuter låg jag där och väntade med rumpan i vädret och bedövad från ryggen och neråt.

Efter operationen som gick snabbt fick jag ligga på en avdelning där dom tog blodtrycket var 15:e minut och kollade pulsen samt hur mycket urin jag hade i urinblåsan. Behövde dock ingen kateter. Så jag somnade om mellan blodtryckstesterna.. Där låg jag från kl 1 till 3.30 då jag fick lite kontakt med mina ben igen. Sen fick jag komma tillbaka till mitt rum. Vid 6 vaknade jag av att jag hade så himla ont i mitt öppna sår. Fick två alvedon som inte hjälpte nånting. En halvtimme senare fick jag en starkare värktablett. Lyckades sova nån timme till. Sen blev jag kissenödig. Vilken härlig känsla att kunna sitta på toastolen utan att få ont! Jag insåg vilka stora problem jag hade haft! Härligt att få tillbaka känseln åxå. Kunde gå själv till toan med mitt droppställ. Wee! :)

Den värsta biten var när jag skulle få ut gelén dom lagt i såret. Det skulle jag pilla ut själv när jag duschade och för att få ut det där skulle man dra med fingrarna underifrån i såret och dra ut det glatta. Hemskt! Fick kalla på sjuksköterskan, men när jag höll på att svimma i duschen så hämtade dom sängen och la mig där.. En syster ville ge mig morfin men jag tackade nej och lät istället den andra sjuksystern att försöka ta ut det där ändå. Till min glädje ringde Nina och jag kunde prata med henne under hela tiden hon drog ut det. SMÄRTA! Men det var 10 gånger värre när hon la in ny gelé! Detta ska upprepas VARJE DAG I 2-4 VECKOR! Så jag måste gå till en distriksköterska mellan 9-10 varje dag i Husby. Nina hämtade mig kvart i tolv och vi åkte och köpte sallad och färskpressad juice som vi smaskade på hos mig. Mums!

På kvällen kom mamma hit när hon fick höra om mina bekymmer. Härligt med lite hjälp. När varken jag eller hon lyckades få ut gelén utan att vi skulle kollapsa så gick vi till vårdcentralen där dom sa att dom absolut kunde fixa det där. Skönt. Så nu känns allt bättre. Men ingen alkohol, ingen löpning, smärta och lite sån't i 2-4 veckor har jag att vänta. Men det kan bara bli bättre. Det känns ganska skönt iaf.

Kommentarer
Postat av: Uffe

Härligt skrivet.Tog bort min för två år sedan och nu har jag den igen...Sug K u K alltså vad ont det gör,andra gången kan jag lova dig är ingen höjdare.Hoppas du klarar dig från nr två!

2006-12-10 @ 16:17:18
Postat av: Håkan

Hejsan.
Jag har min nu och va hos läkaren precis och kollade va det va. EMn han sa åt mig att tvätta mycket med tvål och vatten bara och att någon operation skulle inte behövas.

2007-07-09 @ 15:34:41
Postat av: E

Härligt killar! Själv är man en brud på 19 år som left med den där jävla cystan i 5 år nu! Opererat bort den ca 5 gånger, och ligger för stunden och lider med den nu! Den kommer tillback ca 1 gång i månaden och ja vill bara ta livet av mig varjegång. Men men så lågt kan man inte sjunka..

2007-08-06 @ 00:25:52
Postat av: Linus

Hej!Jag har fått tillbaka min nu igen.6:e gången.Plus att det är en infektion i den så jag står på antibiotika plus att jag väntar på ett ytterligare läkarbesök på Fredag.Jippiiie!

2007-08-26 @ 16:22:49
Postat av: Aggro

Det är sjukt! Kommer ihåg hur hemskt det var! Usch!

Postat av: Helene

Usch lider med dig...Tog bort självaste bölden i våras SMÄRTA! Sen nu idagarna operades jag så jag förhoppningvis slipper
få flera.

2007-11-14 @ 11:13:26
Postat av: Lina

jag är 13 år och jag tror att jag har den, men hur ska jag säga det till min föräldrar .........

2008-01-03 @ 20:59:18
Postat av: Johan

Det värsta är att ingen verkar veta vad man ska göra med dem!?

Själv har jag haft ett sår i baken under 4 år! 17-21 år. Härliga tider. Snart dags för sjätte operationen.

Någon som blivit frisk?

2008-01-04 @ 14:06:42
Postat av: Aggro

Lina: Vem som helst kan ju få den där skiten, och det är jättevanligt, även om man tror att man är helt ensam i världen om skiten. Så berätta för dina föräldrar, gå till sjukhuset och operera bort den om det behövs. Se till att dina föräldrar hjälper dig igenom smärtan. Jag fick min mamma att ta ledigt från jobbet och åka från Göteborg till Stockholm för att ta hand om mig efter operationen. Man behöver stöd och hjälp. Eller så är jag bara klen! :)

Johan: Låter hemskt illa! Jag tror att jag har blivit av med min. Har inte märkt av något i alla fall.

2008-01-20 @ 01:09:43
URL: http://aggro.blogg.se
Postat av: Mackan

Ja, jag har precis fått diagnosen av en läkare efter har blött lite av och till under några månader nu och det, men innan jag träffade läkarna så har det slutat bara när jag har varit väldigt noggran att tvätta där mycket när jag duschar med lactacyd och gör rent med de så det är ingen fara för mig som tur är, men om man får feber och ont så är det bara att operara sa min doktor, men hon var danska så det var lite svårt att förstå vad hon sa men jag uppfattade det så iaf :P grym läsning btw (:

2008-01-31 @ 12:11:44
Postat av: Mikael

bra skrivet :) själv ska jag operera bort min om innom 2 månader. Verkar som att det gör as ont under operationen och efter oxå :(. kan man alldrig bli av med den på en gång eller måste man operera bort flera gånger eller vadå?.

2008-03-25 @ 14:30:59
Postat av: Anonym

Har en jäkel nu!

Liten störande oinfekterd sak, haft i 2 år typ. Läkaren på måndag.

2008-04-06 @ 03:32:04
Postat av: hemkommen

tjena, har precis kommit från min husläkare och hon sa att jag hade en Pilonidalcysta, jag har levt med min cysta i ett år i tron om att det var en stor finne eller vagel som bara satt jävligt taskit till men 1 år är lite för långt även för en stor finne på svanskotan där man ofta kan ta i.. direkt tänkte jag på ett internet klipp där jag såg någon ta bort en systa på ryggen och fick obehagliga tankar. iaf när videon va slut och cystan som denne hade på ryggen vart borttagen så stog det att man måste vara noga att man får med "säcken" annars kommer den komma tillbaka. jag har inte haft smärtor direkt inge yrsel och inge feber, har försökt hålla det rent med
asolsprit, alltid haft den omplåstrad och klämt ut så mycke skit som möjligt i duschen då jag först trodde det var en finne eller liknande. iaf nu har jag kommit hem från läkaren och väntar på en lap i brevlådan som sejjer vart jag ska åka för att operera bort den, måste sejja att er aopertioner låter skrämmande speciellt efter som jag precis inväntar en tid och min håller på att gå bort av sig sj tror jag för den har minskat i storlek på senare dagar från kanske 2 vd i diameter till dryga en om inte mindre.

men som sagt även om det inte gör ont kan det vara en cysta uppenbarligen för jag har inga smärtor förutom om mag ska sätta mej och svanskotan slår emot bänkruggen eller liknande då den kommer rejält i kläm :)

2008-04-07 @ 18:21:03
Postat av: hemkommern, kompliterar

tjena igen, har hittat lite information som kan vara bra/intressant/skönt att veta om bla hur man ska hantera det och vad det är för något hur det upstår mm.

http://www.ds.se/Web/NormalPage____1196.aspx

2008-04-07 @ 18:28:02
Postat av: Adam

Min läkte igen helt plötsligt 35 månader efter första operationen. Ingen kan fortfarande säga exakt vad som var fel eller varför det helt plötsligt läkte efter så lång tid. Nu hoppas jag att jag aldrig mer behöver uppleva fanskapet igen!

DET ÄR SKÖNT ATT KUNNA LUTA SIG TILLBAKA SOM EN NORMAL MÄNNISKA IGEN!!!

2008-04-16 @ 17:43:39
Postat av: Karl

Riktigt bra sajt.
Kan du de som står där kan du mer om tillståndet än de flesta svenska läkarna....
http://www.pilonidal.org/

2008-04-25 @ 09:21:46
Postat av: yuzz

Usch fick oxå en cysta för två år sen. Den försvann av sig själv efter att den sprack, skönt. Hoppas bara jag inte får det igen för det va ett helvete fy fan va ont det gjorde.

2008-05-12 @ 01:35:51
Postat av: Jonas

Opererade mig för några dagar sedan och tog mig in en titt på såret först idag.. Fy faan! Pillade ut gelén också, mums!



Blir bekymrad när ni skriver att det kan komma tillbaka.. Måste varit nån usel kirurg som var där första gången då väl? Själv skulle jag aldrig palla att operera igen, även om det gick väldigt smidigt och mkt mindre smärtfritt än vad som beskrivs här i bloggen.



Ta hand om er, pilonidalbröder och -systrar.

2008-07-01 @ 14:52:45
Postat av: Sophia

Hej på er,

Klockan är 4 på natten och jag hittade till denna blogg när jag surfade runt efter info om min lilla onda jävla böld. Faan va trist att man inte kan sova för att det gör ont, väntar bara på att den ska spricka eller nåt. Hade en liknande för ett år sen som gick över av sig själv... hade jäkligt svårt att sitta då vad jag kom ihåg. Tack för bra info iallafall, www.pilonidal.org var en grym sajt.

Ska ta en alvedon och försöka sova nu.

Gonatt!

2008-08-20 @ 04:08:29
Postat av: Föredrar att vara anonym =)

Hej alla pilonidalvänner!



Gjorde min första operation i juni. På det sjukhuset så syr dom ihop allt och låter det sekundär läka. Risken är då att det kan bli infekterat. Detta hände inte, men vad som hände när dom dratt stygnen var att ca 2 cm sprack mitt på ärret. gick där med ett hål som aldrig ville läka sig tills läkaren sa att det är lika bra vi gör om det!



Ny operation nu i november. Sitter för närvarande och skakar av rädsla och ilska på grund av att jag ska ta bort stygnen på torsdag, och nu de senaste dagarna har det börjat ömma och svullna upp på ett ställe, typiskt tecken på inflammation. Detta skulle tvinga mig till en ny operation. Då tror jag att jag ger upp. Inte värt att leva i sådanna fall.

2008-11-30 @ 21:26:13
Postat av: ....

tjena, jag har samma problem som er alla, opererades februari förra året, har haft ett öppet sår i 1 år och 2 månader nu.. det vägrar typ läka. jag mår fysiskt och psykiskt dåligt av detta.. hoppas jag inte får det igen då är de bättre att ta livet av sig...

2009-03-28 @ 22:22:01
Postat av: Daniel

Hej alla cystavänner! :)

Opererade min cysta för ca. 4.5 månader sedan nu. E väldigt lite kvar, såret är väldigt litet nu o de läcker i princip inte alls. Undrar om de e nån som vet hur de funkar med träning innan det är färdigläkt? Frågade min läkare idag, han sa att de va helt ok, men sen för ett tag sen sa en annan att de inte gick bra. Fan alla säger olika... nått som känns igen? Finns de någon som har erfarenheter från träning under läkningsperioden?

2009-06-17 @ 12:26:51
Postat av: :-(

tre opreationer på tre år med en läkningstid på mellan 4-9 månader.sista operationen läkte nästan ihop för ca 1 år sen har ett litet hål kvar som blöder lite ibland och då är det bara att börja en ny kur med antibiotika. Dom säger att cystorna slutar återkomma när man fyllt 30. så fem år kvar av skiten....

2009-07-05 @ 21:29:45
Postat av: Anonym

mine is gone :D

2009-07-29 @ 22:07:22
Postat av: Jamezzz

http://www.pilonidal.org/PhotoGallery/gallery6/index1.htm



detta är det enda som funkar jag har gjort alla operationer som går att göra på min cysta och denna metod var den enda som funka.. Danderyds sjukhus äger på cysta okerationer.... lycka till

2009-07-29 @ 22:14:40
Postat av: Chatrin

Skönt o läsa att fler har problem! Men man känner sig ganska ensam jag har haft problem med min cysta i 6 år. De opererade men sen vill inte såret läka, vi har prövat allt. VACpump nya operationer, penicilin ja allt men det vill inte funka!

Visst kan man leva med detta sår men vad är det för liv???

Ni som har får era sår läkta va har ni gjort eller va har era läkare gjort???

2010-02-08 @ 16:00:47
Postat av: A

Hej alla där ute, jag måste få fråga er en sak.

När ni skriver att det tog lång tid att läka, hade ni då opererat bort hela cystan lr bara öppnat och hävt infektionen???

Själv hade jag två cystor som satt i ryggslutet och för ca 3 veckor sedan öppnades dom och ett drenage sattes in+ en massa antibiotoka. Har gått till distriktsköterskan varje dag för att få det om lagt och rengjort så att nu har det snart läkt. Fick en kallelse idag att jag ska in och ta bort cystorna på Måndag så därför är jag nyfiken hur ni har fått göra.

2010-02-15 @ 19:08:20
Postat av: L

Fy fan! Tog bort min i November 2008 och de sa att det skulle ta ca 1-2 månader för såret att läka... Jo tjena! Det tog 5 månader!!! Hatade att behöva få hjälp med att lägga om såret och jag hatade Aquacelen som de pressade ner då man var på vårdcentralen. Usch! Vill aldrig uppleva det igen! Nu har det varit hur lugnt som helst sedan i våras och jag håller tummarna för att det fortsätter så.



För att svara på Chatrin och A:s frågor kan jag bara svara för egen del - operation där de skär bort cystbildningen ända ner till svanskotan och runt om och sedan lämnas såret öppet för att läka inifrån och ut. Inte kul men det läkte ihop fint och jag gick på kontroller på vårdcentralen regelbundet.

2010-03-01 @ 14:53:03
Postat av: Christoffer

Jag citerar dig Mr. L



Jag tog bort min i November förra året, såret syddes igen, allt var bra tills 5 dagar efter då jag fick åka ambulans och hela köret för att överleva. Jag hade fått en kraftig blodförgiftning samt dragit på mig en infektion av dess like!



Iallafall så fick de lämna såret öppet och ännu idag sitter jag med ett öppet sår på cirka 7 centimeter samt ett par millimeter djupt. Det har alltså inte läkt ännu, jag ska på mitt 6:e sjukhusbesök på Tisdag för en närmare planering av vad som ska ské. Antagligen så blir det en sekundär operation, men det får vi se!

2010-03-13 @ 23:22:13
Postat av: so

hej.. Jag är en tjej som har opererat mig mot dom här cystorna 2 ggr. och dt har gått ett jävla halvår och jag går på penicillin just nu. Fick tid hos kirurgen här i Varberg. Det är en akut tid på grund av att jag har fått ett lite sår under själva cystan och nu är dom oroliga för det värsta.



Jag vet inte varför jag fick opererats två gånger. Men jag tror att dt blev fel fösta gången. Och att doktorn inte hade behövt sy igen. då hade dt kanske läkt ihop fortare. jag vet inte



men det behöver en lång tids läkning, sen är dt ju skärmande när dom säger att det kan komma upp igen. Jag känner en person som har opererats mot detta 5 ggr helt sjukt. Rätt så svårt att sova på ryggen och man kan inte ha byxor heller eller jag har inte kunnat ha det, PÅ grund av mina smärtor.



vi får se vad doktor säger på måndag.

2010-03-19 @ 22:40:00
Postat av: paulina♥

ha en bra fredag! :)

2010-03-19 @ 22:55:28
URL: http://paulinabladh.blogg.se/
Postat av: Mika

Hej!



Vilket härligt engagemang!



Jag ligger här på mage, med min nyligen ihopsydda rumpa! :)



Det här är andra gången det händer mig. Första gången trodde jag att de var en ryggkota som hade hamnat snett.. Hade ont när jag satt och gick och kände tydligt en hård knöl bredvid svanskotan.



Min störtsköna läkare sa "vad konstigt, du är ju en ung tjej.. Jag vet precis vad det här här. Det brukar oftast drabba håriga och överviktiga män.. oftast lastbilschaufförer - konstigt.." (tänk er det här på med en läspanda, arabisk brytning)



Jag ser mig själv, varken som hårig eller överviktig, men tyckte att det var mest roligt.. Den gången fick jag antibiotika och jag tyckte att det gick över. Två år senare kom samma problem tillbaka och jag gick till samma läkare. Jag fick tabletter igen och jag tyckte att det gick över. Jag kunde inte känna knölen längre.



När jag gick på återbesöket, sa min läkare att han kunde se den och att den måste opereras bort, eftersom det bara är en tidsfråga tills den blir infekterad igen.



Min operation blev i narkos, eftersom de var tvugna att gå så djupt. Skön känsla att vakna upp med en blackout och ha ont i röven ;)



Så nu ligger jag här, ihopsydd.. Kan inte sitta, sova på rygg, eller ens ta på mig strumpor och skor.

Hittade denna fantastiska sajt där folk delar med sig om sina erfarenheter.



Jag är tacksam att jag har en bra privatvårdsförsäkring, så att jag fick min operation inom två veckor och fick en riktigt duktig och skön läkare som jag litar på!



Ta hand om er! :)

2010-03-24 @ 20:02:18
Postat av: Bella

Wow! Man är inte ensam?! Min tog 6 månader att läka, då tog distriktssköterskan ett prov och jag hade fått stafylokocker i såret(tror jag det var) . Fick pennicillin och det sista läkte..



Nu oroar jag mig 6 år senare då det är lite ömt liksom precis brevid ärrvävnaden. Säkert bara noja men ändå..

2010-04-12 @ 23:05:40
Postat av: RUmpnissen

här är en till....ung tjej och mor. Sitter här med kompress o förband och hoppas den ska läka snart.Har inte gjort en operation utan snarare bara "tömt" den på danderyd. Ett litet sår på 1 cm och det läker sakta. Återbesök om 4 veckor. Om det ser bra ut kan man hoppas att man slipper den i framtiden men om det vill sig illa måste den opereras bort. Jag skakar av rädsla nr jag tänker på det.....vi får hålla modet uppe pilonidalpeople!



2010-04-22 @ 21:56:16
Postat av: Mr. D

Hej allesammans.

Skönt att höra att man inte är ensam om detta jävulskap!! Själv gjorde jag min första operation för 5år sedan sen har den kommit tillbaka 3ggr:( skrapat, mm. Blev läkt och fint förra året men nu 1 vecka innan jag drar till Malaysia på jobb i 2 månader börjar jag känna lite ömhet. Tar en toapappersbit och trycker där såret var förut och upptäcker att det kommer en liten linje på ca 4mm var och lite blod!!!! Neeej det får fan inte hända.. Så nu på måndag blir det distriktsjöterskan och tigga till sig antibiotika och hoppas att det läcker utan operation och hjälp utefrån med omplåstring igen.....varför tar det inte slut, detta lidande!!!!

2010-04-23 @ 17:46:32
Postat av: Christoffer

Citerar dig Rumpnissen..



Vilken enorm tur du har, att inte din fistel har utvecklats mer än vad den gjort! 1 cm i diameter är precis ingenting ijämfört med vad jag fick genomgå..



Fick ett snitt som kom uppifrån ryggen ned till analen. Var lite mer än 7 månader sedan jag opererade mig, ännu har det inte läkt! Nu är det eventuellt något som är på gång igen, på återbesök!



Och vad det gäller ingrepp i ditt stadie så handlar det nog bara om lokalbedövning ;) Det enda jävliga är efter operation, i cirka 2 veckor. Kommer gå jättebra, lycka till!



Jag opererades under narkos.. Hade otroliga bekymmer i flera månader, då jag åkte på en kraftig infektion cirka 5 dagar efter operion, vilket orsakde blodförgiftning.. Så blev ett ganska långt sjukhusbesök för min del.. Jag klarade mig på håret, höll på att mista livet i ambulansen tack vare den kraftiga infektionen. Men här är jag, glad att jag lever =)



Ni som eventuellt kommer uppleva operationen, ta det lugnt. Det kommer att gå fint, jag hade bara ett otroligt oflyt.

2010-05-11 @ 22:21:28
Postat av: Teres

2010-06-28 @ 23:57:47
Postat av: Anonym

Jag döööööör!



Tjej 25 år å gravid, annars hade jag i nuläget knaprat ihjäl mej på värktabletter !! Kan inte sitta normalt , böja mej eller framförallt lugga på rygg !



Haft den hör skiten i flera år men inte så smärtsamt som nu !

Innan har det varit svullnad rodnad å varat mm.. Men det har alltid gått tillbaka men nu - nu har det kommit längre ner å jag är totalt svullen ! Hoppas det går tillbaka för vetifan om jag vill genomgå plågsammare läkningar å ingrepp ? :S



dude i am My own pain in the Ass ! ;)

2010-06-29 @ 00:12:54
Postat av: so

Hej nu har man opererat sig 3 gånger nu mot dt här. Och jag hade så oNT.



Eftersom dt inte vill läka så fick dom ta mr= röken ta kort på mitt sår för att se om dt fanns något på djupet. Men nej dt fanns dt inte. SÅ nu på onsdag ska man till Gbg för att se vad vi ska göra. Men dt kommer bli en operation till men en plastik operation. Bloggar MKT om detta.



SÅ mitt typs är lev ett så NORMALT LIV DU KAN! för annars kommer du må jätte dåligt och ditt humör kommer påverka alla efter ett tag. Gör som doktorn säger så blir allt bra till slut. P.S Ni som har dt försök att leva ett så normalt liv som dt går. Jag måste gå till en kurator för att prata. För detta har påverkat mig starkt som bara den. Och jag ville bara lägga mig och dö. Men nu när jag har kul & umgås med mina vänner och gör roliga saker som får mig att glömma mitt sår. Då mår jag bra och jag vet att allt kommer fixa sig till slut.

2010-07-23 @ 23:05:28
URL: http://soknocnic.blogg.se/
Postat av: Susanna

Jag ska operera bort min om ca 2 veckor, har haft besvär av och till i ca 1,5 år nu.. Hoppas att det kommer att gå bra och att jag slipper detta sen.. I mitt fall ska dom ta bort själva gångsystemet där det bildas vätska som gör att det uppstår såna där.. Nervös, för jag gillar absolut inte tanken på operation, alltid haft läkarskräck =/

2010-08-22 @ 20:21:51
URL: http://susanna1987.blogg.se/
Postat av: Gumman

Ihopsydd? Blir så avis på alla som får bli sydda efteråt. Själv låg jag på Huddinge sjukhus hela helgen, och blev uppsprättad under narkos och sedan lämnade de såret helt öppet med en bit av en avklippt gummihandske djupt intryckt som dränering. Det var tredje jättestora bölden jag haft under ca 11-12 års tid. De två andra fick spricka av sig själva, för jag visste inte vad det var för något, och inte personalen på vårdcentralerna heller :(. Nåväl, gummihandsken trillade ur när jag duschade på sjukhuset morgonen efter operationen. "Det gör inget", sa sköterskan... till skillnad från läkaren som skulle skriva ut mig. "Jo, vi måste sätta in en ny...". AAAAJ... utan bedövning tryckte han in en ny bit av en gummihandske. Kul.

Är kvinna, snart 46... inte speciellt hårig, men med ett väldigt stillasittande arbete (kontor). Opererade bort en fettknöl på samma ställe (ej infekterad) på Sophiahemmet för fem år sedan, och trodde att problemet skulle vara löst, men icke.

Jag har alltså själva cystan kvar (den i mitten, ni vet), och det verkar inte vara någon populär operation, för kirurgerna drar sig uppenbarligen för att göra den, eller har jag gått till fel ställen?

2010-09-14 @ 16:44:07
Postat av: Sofia

Tycker mycket om det du skrev! Trevligt att se en del fina grejer och inte endast det generella grejerna som man kan läsa om varje dag. ;)

Postat av: Mikaela

Kul att läsa om andras erfarenheter, dock inte så kul att många har fått problem med cystan igen efter operationen, hoppas inte det händer mig! Jag märkte av cystan för ett par år sedan, den kom 2 gånger och gjorde inte särskilt ont, trodde också att det var en finne eller nåt, och den försvann av sig själv. Men i slutet av juli i år fick jag samma igen, och den här gången blev den infekterad och till slut fick jag svårt att sitta, ligga ner och gå...! Blev skjutsad till akuten en morgon av pojkvännen för att smärtan var för stor, och de tömde cystan på akuten och jag gick på antibiotika i 10 dagar. Vilken lättnad att inte ha ont längre!

Men nästa sommar ska de operera när jag kommer tillbaka från universitetet (pluggar i England) och det innebär att jag kommer att ha ett öppet sår efteråt och inte kan jobba eller nånting på ett bra tag...tack och hej sommarjobb! Min pappa hade samma och han fick sin bortopererad för ca 10 år sedan och har inte haft problem med den igen. De kommer att ta bort mina "gropar" som förmodligen är orsaken till varför jag också fått cystan som går i släkten. Jag hoppas att läkarna på Åland är bra så att jag inte får den tillbaka, och att läkningen går fint! Dock är jag nervös och livrädd eftersom jag aldrig behövt ligga på sjukhus förut, och jag avskydde bedövningssprutan de gav mig på akuten. Skulle föredra narkos!

Om man måste bli opererad flera gånger så tror jag att det är nåt fel på sjukvården, byt sjukhus eller läkare!!!

2010-10-06 @ 21:55:30
Postat av: jonathan

jag hade en för c 1½ år sen, dom snittade upp det infekterade området å lät varet rinna ut, läkaren sa att den kunna komma tillbaka men behövde inte, men dom tyckte endå att jag skulle operera bort den helt å hållet när det första ingreppet hade läkt, dock hade jag så mkt skola då så hade inte tid för operationer å sjukskriverier.

men nu.. jag jobbar på lastfartyg, ha känt av lite svullnad å smärta igen vid svanskotan å fruktar de värsta, och vi kommer till hamn först om 4 dagar, då ska jag hem så är hemma först om 5 dagar :S hoppas jag int får allt för ont och kan ta mig hem relativt smärtfritt och gå ti läkaren sen om 5 dagar :O

2010-10-30 @ 02:17:50
Postat av: Maja

Asså jag har börjar få ont vid svanskotan utan någon anledning. Först trodde jag helt enkelt att jag bara hade allmänt ont i den men nu när jag läst lite här på nätet verkar det vara en såndär "pilonital cysta". Man verkar inte ha något val än att gå till läkaren men jag vill absolut inte ligga där och bressa skinkorna, vet att dom säkert träffat andra med samma problem men i alla fall. Våndas verkligen över det!

Finns det inget annat sätt? (det är ingen svullnad än utan gör ont då man trycker på svanskotan ekller sitter och liksom lutar sig på den.)

2010-11-01 @ 00:29:02
Postat av: Eva

En klassiker som kvinna med det här problemet tycks vara att läkarna tycker att man inte hör till målgruppen...



Jag har haft mina problem i drygt sju år, gjort en operation, haft tid för en annan efter att problemen kom tillbaka. Jag hade fått dropp och allting och låg i mina sjukhuskläder när de på St Göran beslutade att jag just då var för frisk för att göra operationen. Eftersom tiden bokades in så vet man ju inte hur cystan beter sig just då. Sedan kommer den tillbaka med ojämna mellanrum, gör jätteont, spricker av sig själv i bland, i bland får jag snittas och överlag så är det ju en för jävlig upplevelse. Åkte in akut till Danderyd förra veckan, blev snittad och väntar nu på att få göra en ny stor operation.

2010-12-14 @ 13:06:08
Postat av: E

Opererades igår för min och har än inte kännt någon smärta alls, hade nog tur med att få en av de bästa läkarna i landet. Är redo med mina piller ifall jag skulle börja känna något :)



Hoppas oxå att min läkning går snabbt så man kan njuta av sol och bad i sommar och att den inte kommer tillbaka!

2011-02-12 @ 12:13:40
Postat av: H.E

Opererade bort min för 1 dag sedan. Operationen gick iaf smidigt och jag känner lite smärta men har Alvedon/ipren som jag tar.



Skrämmer mig att folk fått tillbaka och såret inte läkt igen. Mitt är iaf sytt men den har lämnat ett litet hål kvar för att de ska kunna läka innefrån.



Omläggning 3 ggr veckan. efter ca 2 veckor ska de ta ut stygnen. sen efter 4 veckor ska jag göra en kontroll hos en specialist, förhoppningsvis har de läkt då



Lite fördelar jag har är att, innan operationen var de inte infekterat. Ingen böld/abscess eller dylikt.

Min mor hade samma problem i min ålder, hon har aldrig fått den tillbaka.



Återkommer med resultat.

2011-02-23 @ 02:06:12
Postat av: Johan

Jag postade här 2008 och min har fortf. ikke läkt. Fick den våren 2004 så nu är det 7 år sedan!!! Jag har varit igenom allt: 5-6 operationer, hårborttagning med laser och nu ska jag till nån plastikirurg som kanske kan trolla bort den. Vet egentligen inte om där har varit någon cysta på länge utan det känns mer som om det är ett oläkt operationssår :(

2011-07-29 @ 16:01:42
Postat av: Claes

Hej



Jag har haft denna skit i cirka 8 år och det har blivit 4 operationer totalt. Eftert sista operationen då tog de bort typ halva rumpan och det tog cirka 2 år för det att läka. Även om det läkte såvar det alltid två små sår som typ aldrig ville läka klart. Dessa har min flickvän hjälpt mig med att sköta om och då läker de för att sedan kunna börja blöda igen då och då om man har varit på toa och varit lite extra hård i magen typ.

Det som speedade på läkningen hemma var zinkpasta som torkade ur all sårvätska. Det var hur bra som helst men vårdcentralen har aldrig nämnt detta.



Nu undrar jag om det är en svårläkt opsår som jag har till och från eller om det kan vara en ny cysta?



Tycker att det borde skapas en svensk sida för detta där alla patienter med detta problem får anmäla sig på för att få stöd från likasinnade och ta del av allas olika hjälp och dela erfarenheter. Det är konstigt hur lite info och kunskap det finns om detta egentligen då det är vanligare än vavd vi tror. Och till dig Johan eller någon annan som gjort samma så undrar jag över hur det gick till med hårborttagningen med laser? Är det något som går att få gratis genom kommunen eller vården? Och är det en vanlig hårborttagnings mottagning som utför det? Jag testade och påbörjade detta en gång på en vanlig mottagning och den tjejen kanske inte var helt nöjd med behandling av det området så jag kände inte för att gå dit mer tyvärr. Bättre om det hade varit vårdpersonal som utför denna laserbehandling!!



Lev väl kära Pilonidalvänner!

2011-09-13 @ 15:35:19
Postat av: Johan

http://pilonidalklinikken.dk/

http://pilonidal.dk/

http://www.pilonidal.org/



Tillykke!

2011-10-22 @ 00:11:17
Postat av: Sandra

känner igen mig med det där. Hade det för 5 år sedan och fick genomgå 3 operationer så jag gick med det såret i 11 ½ månad :( Nu fick ja de igen och fick genomgå en större operation då de sydde igen "såret" Och är i hopp om att dom fick bort ALLT! Jag håller tummarna :) är bara 2 ½ vecka sen ja operera mig.

Hoppas du blivit bra redan första gången! :)

2011-11-03 @ 21:01:41
Postat av: Emma o

Man blir lite nervös när man läser kommentarerna här :) på onsdag ska jag ta bort mig. Har inte ont av den just nu som tur är. Blir narkos. Skönt att slippa vara vaken. Sen ett öppet sår som ska läggas om varje dag i 2 veckor hos distriktsköterskan. Är riktigt nervös. Inte kul när detta händer när man är 21 år gammal :) får hoppas att läkningen går i turbofart :D

2011-11-27 @ 01:43:17
Postat av: Sarah

Man gråter av glädje när man får höra om fler unga tjejer som har denna skit! Har precis som många andra mötts av kommentarer om att jag inte är den typiska parientgruppen.

Efter 4 operationer på 12 mån så satte jag ner foten och krävde att någon skulle förklara VARFÖR jag får tillbaka cystan hela tiden. Läkaren svarade att sanningen är den att detta är en skitdiagnos och det finns inga privata alternativ inga genvägar... Bara att testa pch testa.. Har testat både att sy igen och att lämnas öppet. Nu ligger jag här sjukskriven uppgiven orolig och förbaskat vårdmedveten! Har 4 grejer som skulle kunna göras anmälan på, missade hygienrutiner, fel operationsätt osv. Men de flesta sköterskorna och läkarna förstår ju vilket helvete detta är..

2011-12-01 @ 01:41:20
Postat av: MLI

Hejsan alla rumpnissar!!



Jag är en tjej på 21år, gravid och fått denna skit precis i början av cracken... Jag har idag haft den i 8-9 dagar med en smärta utan dess like... Trodde som vissa andra att jag slagit i svanken eller att det hade något med graviditeten att göra men efter att jag kände en knöl/böld så insåg jag ganska snabbt att det inte va det jag trodde att det va. Började söka på Google och fick fram denna smarriga cysta!! Kontaktade VC och fick komma in för en kontroll. Med tanke på att bölden inte va stor då så fick jag penicellin utskrivet ihopp om att jag skulle hinna stoppa den värsta inflammationen. Som alla vet så får man bara knapra Alvedon när man är gravid vilket är lika meningslöst som att Pissa i motvind, HJÄLPER INTE ETT SKIT!!! Så jag går runt med en smärta hela hela tiden, sur och irriterad på ALLT (stackars min sambo)

Idag ska jag tillbaka till läkaren ihopp om att han kanske tömmer den för att släppa på det värsta trycket, den är stor som ett hus och sitter i mitten och har växt upp på höger insida.

Jag måste göra en operation innan jag går för långt i graviditeten för just nu är magen min bästa vän även att det gör ont då också men bättre än allt annat. Finns inte en chans att jag kan vara höggravid och åka på denna skiten igen...



Tror ni på en operation innan förlossning (är i vecka 11+4) och att det hinner läka eller ska man ta det efter?! Jag kan känna att efter så vill man ju ändå kunna vara normal med sitt barn, sitta och amma mm... Åå får panik på detta!

Taksam för svar och lite feed back :)

Lider med er alla!!

2011-12-19 @ 09:17:31
Postat av: Dea

Hej,



Ska opereras idag. Är lite nervös men känns härligt att där också finns andra tjejer med samma problem. Började rinna vätska ur My crack inatt. Så det känns mycket bättre. Nu sitter jag och fundera hur mycket operation kan hjälpa. Känns dom att det är 1 av 10 som inte upplever något problem med läkningen. Jaja, får kryssa finger och satsa på det bästa.

2012-01-06 @ 08:09:00
Postat av: ung tjej

Säger som alla andra tjejer fan vad skönt att man inte är ensam haha! Opererade bort min i slutet av oktober och det har inte läkt ihop än! är skit trött på det!! jag har varit hos läkaren så sjukt många gånger så jag har räknat det för skojs skull och är uppe i min 66 gång! Har någon något tips på hur det kan läka ihop snabbare? Om man ska följa någon viss kost eller likande?

2012-01-08 @ 18:44:52
Postat av: Mr

Opererar mig om en vecka, rätt nervös när jag har läst härinne att skiten inte läker!!

Kille på 20 år haft de i typ 2 år.

Dock skönt att läsa att man inte är ensam!

2012-01-09 @ 16:45:29
Postat av: Elin

Hej! Jag har en liten fråga, kan det börja som ett litet sår på typ en halv cm? För det har jag fått precis vid svanskotan från ingenstans, gör ont när jag ligger/sitter, dock ingen knöl eller något sånt.. Tacksam för svar!

2012-01-11 @ 09:45:52
Postat av: Tobbe

Tjena! Har gått med öppet sår efter operation nu i över 2 år och har inte läkt helt. Men har sluppit göra fler operationer. Enda dom gjort är lokalbedövning och sen snittat lite och grävt :P. Har en kanon kirurg som jag får ringa till när jag behöver komma in om jag är orolig etc. Och det ÄR skönt att veta att man inte är ensam om detta skiten :) Kan vara tungt annars tror jag, själv fick man panikångest m.m. Men är bättre nu! Ta hand om er mina rumpbuddies :)

2012-02-09 @ 23:21:05
Postat av: johanna

Ska operera bort min imorgon. Och jag är jätte nervös för det här med gelen.. kommer det alltid göra ont varenda gång man går dit och ska lägga om den eller blir det bättre med tiden? Någon som vet vore jätte tacksam..

2012-02-21 @ 09:53:17
Postat av: Matilda

Hej!



Tjej på arton år som fick operera bort en gigantisk böld för två år sedan. Allt blev bra och försvann. Nu känner jag att det har kommit tillbaka i form av en liten böld som gör ont. Ska opereras i April och skära bort huden. Hoppas att detta kommer lösa mina problem.

Kul att läsa om andra i samma situation.

2012-03-08 @ 10:46:29
Postat av: Mini

Tja!



fick en i oktober 2011, inte kul alls, speciellt eftersom jag pluggar i Australien och inte hade någon större koll på vårdcentralen och så. lyckligtvis har min skola en så bokade tid en vecka efter att första lilla smärtan kom (nu va den ganska kraftig)och efter att blivit undersökt blev jag bannad av dr. som sa att jag skulle ha kommit in då smärtan just börjat och få antibiotika så att det skulle typ gå tillbaka av sig själv. så hon skickde mig till sjukhuset där jag blev inlaggd och senare på kvällen fick den bortopererad under narkos,tömdes på 50 ml var. Fick ligga på sjukhuset i två dagar för antibiotika. fick senare mitt sår omsköt av helt underbara sköterskor på skolans vårdcentral. dom tre första gångerna dom bytte bandaget/stoppning (hade inte gelen) gjorde det sjukt ont men efter den fjärde kände jag ingenting alls, sköterskorna bytte "stoppningen" mån-fre och under helgen hade jag något annat som klarade av att sitta i längre. Dom två första veckorna var inte så roliga eftersom jag inte kunde duscha klokt eftersom jag inte fick blöta ner "stoppningen", men under tredje veckan fick jag det(ta ut bandaget själv också, men isatt av sköterskorna en-två timmar senare) plus att jag blev ombedd att ta saltbad för det renar såret.lite mer än tre veckor efter operationen skulle jag flyga hem till sverige och lycklgtvis var såret så läkt att inte behövde ha det med "stoppning". gick sen till vårdcentralen två gånger i sverige bara för att se att allt läkte som det skulle! var läkt efter en månad efter operation. så hade nog tur där eftersom jag aldrig hade ont efter operationen och gjorde en massa saker även med ett öppet sår i baken :P



2012-03-11 @ 11:28:29
Postat av: Isabell

Jag som alla andra tycker att det är väldigt skönt att höra att man inte är ensam. Fick min första för snart 4 år sedan och har haft 3 stycken. Den första sprack av sig själv och de andra två har jag fått åka in och skära upp. Idag ska jag göra operationen för att ta bort hårsäckarna så jag förhoppningsvis slipper detta igen. Den smärtan som man får och den smärtan som kommer när man skär upp (även med lokalbedövning, som bara den gör ont att få) önskar jag inte ens min värsta fiende. För er som får sin för första gången, åk in till VC eller sjukhus så snabbt ni kan så slipper ni gå med smärtan så länge.

2012-04-03 @ 09:51:33
Postat av: Bismillah <3

har också haft en :D

2012-05-30 @ 18:22:49
URL: http://quraninswedish.blogspot.com
Postat av: jiji

Jag gick med min cysta i 3 år innan jag gick till doktorn :) Nu är den bortopererad och är 1 vecka in i läkningen. Enda problemet är att 1 punkt i såret gör något så fruktansvärt ont. Känns ungefär som om någon trycker in en väldigt stor nål i punkten sen så strålar det utåt därifrån ... undrar vad detta beror på snyft snyft

2013-04-13 @ 15:48:23
Postat av: Anonym

Hej! Jag gick med molande värk i svanskotan till och från i 10 år innan jag fick nog och gick till läkare. Opererade bort den slutet på januari och sydde såret. Hade fruktansvärt ont i en vecka efter operationen och det visade sig att jag fått infektion och att de inte fått bort hela cystan. Min kirurg var på semester vilket resulterade att jag fick vänta i tre veckor innan jag opererades igen. Såret lämnades öppet och var 8 cm långt och 3 cm djupt. Jag går fortfarande på omläggning var tredje dag hos distriktssköterskan som lägger i aquacel för att läkningen ska ske underifrån. Det gick bra till en början men nu har läkningen avstannat på 1,5 cm med lite variationer från gång till gång. Ibland ser det ut som om det ska dra ihop sig och ibland har det spruckit upp några mm.

Det har gått 3,5 månader sedan andra operationen och nu vill jag bara läka. Tänker knappt på något annat. Är så trött att inte kunna röra på mig hur som helst. Exempelvis inte böja mig ner och knyta skorna, inte kunna cykla, inte kunna sova på rygg etc. Jag försöker att ta det lugnt, alltså inte springa eller ta stora språng då såret riskerar att spricka upp.

Jag undrar om ni haft något bra läkningstrick? Exempelvis ska såret lufta eller läker det bättre i varm och fuktig miljö? Hur ofta byter ni förband/aquacel? Någon speciell mat? Bäst att ligga, sitta eller stå?

Hälsningar från såriga asset

2013-06-04 @ 13:03:08
Postat av: andreas

Fick min för drygt 3 år sedan. Hade en jävla smärta och svullnad i början när all vätska inte kunde ta sig ut än, har på VC tagit bort den 2 ggr utan vidare resultat. Sist bad jag om en tid hos kirurgen och dom fick operera bort den. Nu ligger jag här på mage med ett sår på 12 cm långt och 4 cm djupt som är ihopsytt och hoppas på att det ej blir infekterat. Har hört att det är ett rent jävla helvete. Får ej röka på 6 veckor. Måste duscha 2 ggr per dag. Inte för att duschningen i sig är så jävla jobbig utan mer att det blir en hel del tvätt. Måste ju byta klädet efter varje gång också. . Ett tips är om ni har skurit upp på VC flera gånger hos en läkare. Be att få en remiss till kirurgen. Det är där allt kan få sitt slut. Större chans att den försvinner där än hos vårdcentralen :)

2014-04-17 @ 21:10:18
Postat av: Han som gav fan i det.

Jag fick min ht 2007. Var mitt uppe i min utbildning då det small till och började blöda. Jag använde google och läste runt vad det kunde vara. Då jag fick se allas problem så gjorde jag inget åt det på hela 6 år!! Bytte Kalsonger 3 gånger per dag och hade bokat tvättstuga flera månader i förväg:)
Då jag hade jobbat 1 år sökte jag vård och det var bara början på ett helvete som heter duga.
Opererades april 2013. Då mitt satt nära analen ville de sy. 4 dagar efter första operationen --> in på akuten där de fick sprätta upp utan bedövning då det blivit infektion...
Nu skulle det få sekundärläka och jag fick uppsöka Vc hela sommaren varje dag, även en bit in på hösten. Idag har det gått 1 år, 4 månader och fem dagar och än är det inte läkt. Jag går inte till vc förövrigt och det lär nog dröja innan jag uppsöker vård för inget resultat alls.
Jag har gett upp:) Lever med ett öppet sår, jag badar, går i fjällen, skiter till det blöder och bara njuter av livet i den mån det går.
Det var lite av min historia. Trevlig kväll.

2014-08-04 @ 21:19:42
Postat av: Anonym

Jag mår så fruktansvärt dåligt över mitt stora ärr som är resultatet av 2 operationer. Känner mig okvinnlig och äcklas av att se det i spegeln. Det är ungefär 10 cm långt och några centimeter brett. Stort och vitt och det syns tydligt vart stygnen satt. Tanken var väl att ärret skulle placeras i "rumpskåran", men någon sån har jag inte ens längre utan det är bara ett snett och utbuktande enormt ärr. Har inte visat baksidan av min kropp för någon kille jag haft sex med sedan sista operationen. Skäms över hur jag ser ut. Har bara fylle-one night stands för att slippa visa mig flera gånger för samma person, eftersom personen då skulle kunna se ärret. Kommer antagligen vara singel föralltid.. Tänk att en böld i röven kan påverka hela ens självförtroende och hela ens liv.

2015-01-29 @ 01:46:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback