130 dagar i Asien

Jaha, då har man varit tillbaka i Sverige i 11 dagar, fryser som fan, är fortfarande pank och arbetslös och längtar tillbaka ungefär varje sekund. Anledningen till att jag var tvungen att avbryta mitt äventyr var att pengarna tog slut. Så lätt var det att sätta sprätt på drygt 60 000, men det var det verkligen, verkligen värt! Ångrar mig inte alls! Det var det roligaste jag gjort i hela mitt liv! Har kunnat lägga till tio nya länder i baggaget, lärt mig otroligt mycket om deras kulturer och historia. Det känns otroligt nyttigt och givande! Har även träffat på ett stort antal intressanta människor, som tipsat om resmål, och som man själv tipsat om resmål, guesthouses och dylikt till. Coolt att ha åkt tåg från Helsinki - Moskva - Ulaan Baatar - Beijing! Nepal var helt fantastiskt mysigt och spännande land med coola berg och häftig natur! Laos blev mitt hem! Som en oas ligger det där mitt i Asien och bjuder på lugn och ingen trafik till skillnad från alla andra länder. Kina var kanon! Det vill jag definitivt se mer av! Kambodja, otroligt fascinerande historia, men det var riktigt hjärtskärande för oss alla med Killing Fields och tortyrkammarna. Thailand, när jag inte blir förbannad, grymma tågresor, billiga bussresor, snorbilligt boende och härliga givmilda människor. Mongoliet, att få bo i ett nomadtält ute på landet bland kossor, getter, hästar och allt var en otrolig upplevelse! Största besvikelserna var väl Indien (eftersom att jag blev så himla magsjuk), framförallt Calcutta som var sådan otrolig misär med rickshaws (gamla män som springer barfota på gatorna och skjutsar människor i kärror), hundar med köttsår som letar mat tillsammans med människor i illaluktande sopberg mitt i stan, guider som hänger efter en, människor som bor under presenningar, pissar på gatan och man bara ser att dom har gett upp hoppet om livet. Hanoi (urk på burk vilken skitstad i Vietnam). Bangkok (kräks på staden! pisstråkig och alla dessa tuktuk och taxidrivers som driver mig till vansinne) Thailands nya pissregler som missgynnar oss backpackers. Chengdu, skitstad i Kina som inte var värd att stanna i fem dagar för att få specialvisum till Tibet. Det har varit kul att träffa polare i Asien! Har rest med Nina i sex veckor, träffat på Leo i Singapore, Kambodja, Laos och Thailand, Jon och Ann i Bangkok, Jürgen reste jag runt med i Thailand och Malaysia under tre veckor, Jenny från Halmstad och hennes gäng träffade jag i Phuket, likaså Jesper en kollega och hans tjej. Riktiga höjdpunkter! Meeeen, nu är det bara att samla kraft att söka jobb och börja om från början! Var och hälsade på NK igår! Riktigt kul att se Magdis, Peter, Henrik och Karin igen! Ikväll blir det utgång på Kungsholmen med grabsen! Long time no see!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback