Vilken fantastisk man!

Det var det första jag tänkte när jag läste Mika Ihanus krönika på Aftonbladet idag. Mika är 40 år, cp-skadad, åker permobil och behöver personliga assistenter för att överleva. Det han beskriver i sin krönika är sin vardag. Han berättade om en gång när han åkte tunnelbana och ett barn i ett barnvagn log mot honom. Mika log tillbaka mot barnet. Då säger mamman: "Såna som han borde förbjudas att åka tunnelbana. Jävla cp.?, och drog ner kepsen på barnet, som försökte dra upp den igen.

Att det ska vara så illa tycker jag är fruktansvärt hemskt. Jag vet själv att jag aldrig skulle bete mig så illa mot någon handikappad. När jag var yngre så var årets höjdpunkt att få åka på scout- och handikappsläger i Skara! Där, på Vinterskogslägret, är det ingen skillnad mellan människa och människa, så varför skulle det vara det ute i samhället?
Dagens motto:
"Man ska vara mot andra som man själv vill bli behandlad."

Klokt, lätt och koncist.

Kommentarer
Postat av: zorkii

Precis vad jag med tycker! och här råkade jag även hitta dig din lilla aggro :P

får allt ta o lägga till dig på min blogg ditt slan
zorksblogg.blogspot.com

2008-03-20 @ 21:06:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback