Israel

Nu måste jag nästan skriva om mina en veckas resa till Israel med min bästa vän Nina. Tajmingen var väl ungefär den sämsta man kan tänka sig och vi förstod aldrig riktigt läget förrän efteråt när man kom hem och läste tidningarna och pratade med familjen. Hamas vann palestinavalet när vi var där. Sharon låg på dödsbädden och till råga på allt hade danskarna gjort karikatyrbilder av Muhammed som gjorde att det tydligen var ett ramaskri och muslimer över hela världen blev förnedrade. Oopps. Gladeligen märkte vi ingenting av detta.

Det häftigaste vi gjorde under resan var måndagens roadtrip till Döda havet, Jerusalem och Jericho. Något vi inte visste var att vi åkte genom västbanken och Palestina. En smula oklokt med tanke på omständigheterna. Men vår karta visade inte var gränserna gick. Dagen innan vi åkte på roadtripen köpte vi Jerusalem post och läst på lite om Hamas.

Tillbaka till roadtripen. Vi hyrde bil på Hertz i Eilat. Istället för att få en Fiat Punto som vi beställt så fick vi en grön Chevrolet aveo. Jättetuff! Vi ville ju helst ha en cab, men man kan ju inte få allt. Pucko me hade inte tänkt på att ta med brillorna, så Nina fick köra hela vägen. Det var bra vägar och israelerna körde fort genom öknen så det gick väldigt smidigt att ta sig fram. Strax efter tio på förmiddagen nådde vi Döda havet. Vi klev av vid Ein Gedi och kikade lite. Här tittade vi även på kartan och bestämde oss för att köra de åtta milen till Jerusalem.

Sen kom det dumma beslutet. Jag utropade av Jericho låg på vägen och både Nina och jag associerade till en metallåt med tyska Helloween. Vi var ju tvungna att se om det fanns någon Walls of Jericho, så vi svängde av dit. Där möttes vi av den dittills hårdaste kontrollen av männen med k-pistar. Detta var en vanlig syn och speciellt efter vägen när vi passerade många border crossings. Han frågade allt, vad vi gjorde, vart vi skulle, varför vi hade våra halsband, om vi hade passen med oss (som han kollade noga) osv. Till slut lät han oss passera och 50 meter längre bort möttes vi av ytterligare en kontroll. Den gick lite smidigare, men var ändå ganska hård.

Jericho! Vilken stad! Den var så risig så att jag började känna mig hemma med tanke på Afrika. Jätteskräpigt och bara ruiner som det kändes. Vi strosade runt och alla människor vi mötte var oerhört nyfikna och vänliga. Det roligaste var när en man slängde upp bildörren och skrek: "Welcome to Jericho!!!"
Vi älskade att strosa runt där och fotografera. Men någon stor Wall hittade vi inte. På vägen ut hade den sura mannen blivit lite gladare och där fick vi reda på att det var en arabisk stad. Oopps!

Jerusalem! Vad tufft det var på håll när den var utspridd på kullarna. Där åt vi pizza och fick en meny på hebreiska. Oj vad vi skrattade åt det! Jag ville absolut till The old city men skyltarna var sämst. Vi stannade vid en mur och gick in och mycket riktigt så var det Old city of Jerusalem! Yay! Jättemysigt och fint. Strosade runt och fotograferade. Hittade en souvenirshop som var den bästa i hela Israel tror jag. Billigt och jättefina grejjer. Blev försälskad i den vackraste krubban av olivträ. Handgjord. Efter en avvägning så köpte jag den. Något jag inte ångrar.

Butiksinnehavaren ville bjuda på te men vi hade inte tid. Stressade tillbaka till bilen och åkte tillbaka till Döda havet. Snåla som vi var ville vi inte pröjsa 50 NIS för att bada på en strand utan åkte tillbaka till Ein Gedi och stapplade ut på stenarna och aktade oss för stenarna med saltlagringar på som gjorde ont. Man flöt verkligen som en kork! Häftigt! Sen åkte vi jätteäckliga hem till Eilat. Råkade naturligtvis komma åt ögat med handen. Oj vad det sved. Auch! Fick även i munnen. Smärta!

Vi var tillbaka på Caesar Hotel i Eilat innan halv åtta och hela vägen fram och tillbaka hade vi lyssnat på jättegrym israelisk musik. Tidernas roadtrip! :)

Resten av tiden ägnade vi åt att strosa runt, handla, sova på stranden, Kings city, skaffa nya vänner och dricka den inhemska halvmörka ölen Goldstar.

Vädret var alldeles utmärkt med runt 20-25 grader och sol varje dag. Lite blåsigt dock, men man ska inte klaga! :) Vi var på bio två gånger, varav Narnia var dubbad till hebreiska. Jätteroligt! Jag hade Nina som tolk eftersom att hon sett filmen innan och detta gjorde att jag förstod handligen också. Snygga minotaurer. :)

Vi var även på världens största 3D bio, IMAX samt en 4D bio på Kings city som sprutade vatten och luft i nyllet. Ack ack.

Vi skrattade konstant i en veckas tid. Har hittat den optimala resekamraten. Vi ville göra samma saker hela tiden och hålla oss borta från alla turister. Dessutom kände alla igen oss överallt för att vi var de enda tjejerna som reste ensamma dit samt att hon är så lång och jag är så kort. Många vänner fick vi. Längtar tillbaka till ökenlandet Israel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback